The last decade a lot of research has been conducted by linguists, educationalists, and psychologists to make text more legible. Unfortunately, there exists little cooperation between typographic practice and experimental scientific research. This is confirmed by the following: a) the fonts that are used in these scientific studies do not meet the requirements of good typography and professionally designed fonts, putting into question the validity of these scientific results; b) the scientific results do not always reach the designers who shape the characters; c) designers rely on intuition when approaching legibility matters; d) designers are not familiar with setting up and conducting reading and legibility research; e) designers barely read about legibility studies unless the results are mentioned in design manuals. The poor collaboration between the scientific and typographic parties considerably affects the value of legibility and reading research. In order to change the current state, skills from the two communities need to be united. This can be done by: a) close collaboration between the scientific researcher and the type designer; b) integrating the position of scientist and type designer into one. To make legibility research valuable and representative in both worlds, the current state of mind needs to be changed. Interdisciplinary approaches should be encouraged in education.
Ann Bessemans
Foto Coenen
Waar (prof. dr.) Ann Bessemans (1983) zeer gepassioneerd over is, is typografie en letterontwerp. Dit komt terug in het onderzoek, het lesgeven en als typografisch ontwerper in bijberoep. Haarzelf omschrijft ze als een ontwerpend onderzoeker, een typografisch ontwerper die wetenschappelijk onderzoek met ontwerpen combineert en die ontwerpbeslissingen baseert op resultaten van nauwkeurig en navolgbaar onderzoek. Dit wil zeggen dat ze tracht de objectiviteit van wetenschappelijk onderzoek te koppelen met de gevoeligheden van het ontwerpen, met creativiteit, intuïtief en visueel beoordelingsvermogen. Of met andere woorden: het verbinden van het artistiek reflectieve en wetenschappelijk analytische. Ontwerper zijn is voor haar geen job, maar eerder een manier van leven wat betekent dat je een grote passie deelt voor design binnen zoveel verschillende aspecten.