Guyot van Ramiro Espinoza schittert in redesign Handelsblatt

Het financieel dagblad Handelsblatt kreeg een redesign van Garcia Media. Guyot, een lettertype wat ontwikkeld werd in onze Expert class Type design, werd uitgekozen als display- en broodletter.

Redesign Handelsblatt

Guyot is een revival geïnspireerd door het werk van François Guyot, een stempelsnijder die woonde en werkte in Antwerpen in de 16e eeuw. Ramiro Espinoza ontdekte de stempels en matrijzen van Guyot toen hij de Expert class Type design volgde bij het Plantin Instituut voor Typografie in 2015–16. Speurend in de museum-collectie op zoek naar goed bronmateriaal voor een revival, realiseerde hij zich dat het werk van de belangrijkste meesters uit die periode allemaal al eens gedigitaliseerd was.
    Voorbeelden van Guyot’s letters in de letterproef van Folger – gereproduceerd in Sixteenth Century Types of the Low Countries – trokken uiteindelijk Espinoza’s aandacht. Hoewel de twee grootste corpsen van de romein redelijk onregelmatig gesneden werden, had de letter iets opmerkelijks, en de bijpassende cursieven waren heel charmant. En zo ontstond het plan om deze letter te digitaliseren.
    Met een microscoop nam Espinoza macro-opnames van de beroemde letterproef van Plantin uit 1567 waar Guyot’s Ascendonica corpsen in voorkomen. Groot-formaat afdrukken van die foto’s werden door Espinoza bijgewerkt en gecorrigeerd tot de contouren goed zaten. Hij gebruikte verschillende analoge methodes om te komen tot zijn eigen interpretatie van de lettervormen. Pas na een maand begon hij aan het digitaliseren op de computer.
    Redelijk snel besloot Espinoza dat zijn versie van Guyot geen facsimile revival zou worden. Hij verhoogde de x-hoogte drastisch om een tekstletter te bekomen die meer zou appeleren aan de voorkeuren van hedendaagse ontwerpers en uitgevers van kranten en tijdschriften.
    Stap voor stap werden eigenschappen die in het originele lettermateriaal aanwezig waren verlaten om plaats te maken voor mooiere contouren en eigentijdse karaktertrekken. Espinoza putte daarvoor uit zijn eerdere ervaring als krantenvormgever. Zijn werk als ontwerper in zijn eigen type foundry Retype levert hem uiteraard ook veel contacten op met de editoriale markt. Vanuit die achtergrond besloot hij om de letters een stevig karakter te geven en scherpe hoeken.
    Tijdens zijn studies aan het Plantin Instituut voor Typografie onderzocht Espinoza bijkomend ook het werk van verschillende stempelsnijders uit de 17e eeuw. Details eigen aan letters uit die tijd – zoals een verhoogd contract – werden op deze revival toegepast. Uiteindelijk kreeg de letterfamilie drie stambomen – Headline, Text en Press – zodat de letter overal kan worden ingezet en mooi oogt ongeacht de lettergrootte.
    Guyot werd in 2018 door de Type Directors Club bekroond met een ‘Certificate of Typographic Excellence’.

Ramiro Espinoza (geboren in Santa Fe, 1969) studeerde grafisch ontwerp aan de universiteit van Sante Fe in Argentina. Hij doceerde typografie aan de universiteit van Buenos Aires. Hij verdiepte zijn kennis over letterontwerp aan de Koninklijke Academie in Den Haag (Type and Media studies) en volgde daarna de Expert class Type design van het Plantin Instituut voor Typografie (2015–16). Espinoza begon in 2007 met een eigen typefoundry, Retype, om zijn letterontwerpen naar de markt te brengen.