Editoriaal ontwerp

Typografie in krant en tijdschrift.

Als er nou één plek is waar typografie core business is dan is het wel in krant en tijdschrift.
Typografie helpt om de lezer te gidsen door een enorme hoeveelheid informatie. Lettertypes, corpsgroottes en indeling op een kranten- of tijdschriftpagina helpen de lezer om zijn weg te vinden.
Het klassiek gedrukte medium krant of tijdschrift heeft ook in onze huidige tijd nog een onmisbare plek in onze mediaconsumptie. Wel zien we dat alles wat op papier verschijnt steeds vaker een digitale vertaling krijgt. Een vertaling die ook invloed heeft op het ontwerpen voor papier.
De uitdaging om elke dag helderheid te scheppen in die grote hoeveelheid informatie houdt ontwerper Jan Paul van der Wijk al vele jaren bezig. Wie zich met krant en tijdschrift bezig houdt, als lezer of maker, is als vanzelf een liefhebber van typografie.

nrc next voorpagina


DOCENT

Jan Paul van der Wijk

LOOPBAAN

Studeerde grafische vormgeving aan de Academie Minerva te Groningen.
Van 2001-2014 art-director/ chef vormgeving van NRC Media. Hij is verantwoordelijk voor de vormgeving van alle producten van de uitgever, in print en online.
In 2006 ontwierp en ontwikkelde hij de nieuwe krant nrc.next. Nu is hij als art director verantwoordelijk voor NRC Weekend. Daarnaast ontwierp hij tal van speciale bijlages, huisstijlen.
Bij NRC maakte hij tijdschriften als next.one, NRC Focus en NRC DeLUXE.
Naast zijn werk voor de krant had hij diverse opdrachten als zelfstandig grafische vormgever, voor flyers, posters ( oa Paradiso) en huisstijlen.
Jan Paul geeft regelmatig gastlessen en lezingen, o.a. aan de École nationale supérieure des arts décoratifs in Parijs, de Rietveld Academie in Amsterdam, het IPJO in Leipzig, Academie Minerva Groningen
In 2013 werd hij genomineerd voor de Rotterdam Designprijs, voor de vormgeving van NRC Handelsblad en nrc.next. In 2010 kreeg de door hem ontworpen nrc.next een onderscheiding als Best designed newspaper van Europa.