Multimedia ontwerp

Je kan niet zonder je digitale soft- en hardwaredienaren. Zelfs voor de klassieke 2D-ontwerp- en illustratieprojecten met als output voornamelijk drukwerk of printmedia. Maar voor de klassiek gevormde grafisch vormgever zijn er een aantal aspecten bijgekomen die de vormgever in andere, vooralsnog onbekende, gebieden terecht laten komen. De belangrijkste aspecten zijn:
- het aspect tijd (4D): leidend tot op tijd gebaseerde media: dynamische media, animatie, film, video…
- het aspect interactiviteit: leidend tot interactieve media, die de gebruiker in staat stellen in te grijpen, keuzes te maken

Ontwerpers worden geconfronteerd met geluid, muziek, script, scenario, story boards, draaiboek, interface design, interactie, navigatie, telecommunicatie, internet, en de integratie van al die nieuwe elementen. Is de grafisch ontwerper daarbij een schakel in het ontwerp-proces voor nieuwe mediaprojecten of is hij de spil, of beide?

De lessen zijn opgevat als een workshop waarvan je de resultaten kan bekijken.


DOCENT

Lode Coen

OPLEIDING

Grafische vormgeving aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten, Antwerpen en het Nationaal Hoger Instituut voor Schone Kunsten, Antwerpen

LOOPBAAN

- Art director en designer in high-tech bedrijven in Silicon Valley en de San Francisco Bay Area
- Medestichter en art director van Digital Pictures, Inc
- Gastdocent nieuwe media en internetdesign aan designscholen in België, Nederland, Duitsland en Finland
- Stichter van eigen bedrijf Antics Online Europe Zijn ontwerpen verwierven prijzen in binnen- en buitenland
- Lid van het AIGA (American Institute of Graphic Arts) Chapter San Francisco