Beeldcultuur

Het kijken-naar-beelden speelt een belangrijke rol in ons bestaan en in het begrijpen van de wereld. We vertrekken in de colleges vanuit het gegeven dat beeldcultuur een strategie is, een methode om de wereld te onderzoeken en te begrijpen via boek, krant en magazines maar ook door de verschillende nieuwe en sociale media. Dit geeft bewondering voor de kracht en ethiek van de beeldtaal, maar vraagt ook een kritische houding om haar toekomst, die bepaald wordt door bedreigingen van de rol van infotainment, globalisering en beeldmanipulatie.

De rode draad bij de geschiedenis van de beeldcultuur is zingeving en humanisering. Beide begrippen zijn nauw met elkaar verweven, zowel in de media, het boekbedrijf, in het kunstenonderzoek als in de veranderende samenleving.

De colleges helpen om beelden te analyseren om er daarna gefundeerd over te kunnen reflecteren. Zowel het grote aanbod van ‘beelden’ als schilderijen, foto’s, affiches, video, teksten, letters, film, media, kaarten, digitale afbeeldingen als de wetenschappelijke iconografie, op artistiek, decoratief én propagandaniveau, komen aan bod.

beeld


DOCENT

Em. prof. dr. Johan Swinnen

OPLEIDING

- Fotografie, kunstgeschiedenis, cultuurwetenschappen, (museum-)management en fotoarchivistiek
- 1998 promoveerde cum laude met een onderzoek over geschiedenis van de fotografische collectievorming in de Europese fotomusea

LOOPBAAN

- Emeritus hoogleraar beeldcultuur, Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen en Vrije Universiteit Brussel
- Oprichter en voormalig directeur van het Hoger Instituut voor Schone Kunsten Antwerpen (HISK)
- Auteur van boeken met focus op fotogeschiedenis en -theorie
- Gastdocent op reguliere basis aan postgraduaat ‘Connoisseurship: Mastering Aesthetics,’ (VUB, Brussel) en aan ‘Máster en Uso y Gestión del Patrimonio Cultural’ (ULL, La Laguna).