Het Plantin Instituut voor Typografie wil het onderzoek in en over typografie stimuleren voor iedereen die door typografie gepassioneerd is. Heb je een onderzoeksvraag, ben je aan het werken aan een scriptie, masterthesis of -scriptie, een doctoraatsproefschrift of -thesis, of heb je al gepubliceerd neem dan contact op met de voorzitter van de onderwijscommissie, Herbert Binneweg via plantin.instituut[at]stad.antwerpen.be. Docenten en afgestudeerden aan het Plantin Instituut voor Typografie geven inzage in hun onderzoekswerk en publiceren
De inhoud van deze pagina is enkel in het Engels beschikbaar.
PhD candidate, Leiden University
Senior Lecturer, Royal Academy of Art, The Hague
Harmonics, Patterns, and Dynamics in Formal Typographic Representations of the Latin Script. The regularization, standardization, systematization, and unitization of roman type since its Renaissance origin until the Romain du Roi.
De vraag waarop dit promotieonderzoek aan de Universiteit Leiden (promotor: Prof. dr. A.H. van der Weel) een antwoord moet geven, is of de harmonieën, patronen, en dynamieken van de formele grafeemsystemen die voor het Latijnse schrift in gebruik zijn sinds de uitvinding van de boekdrukkunst, mogelijk (grotendeels) het resultaat zijn van het standaardiseren en systematiseren van het productieproces van renaissancistische drukletters (eeuwen voordat iets dergelijks werd gedocumenteerd tijdens de productie van de achttiende eeuwse Romain du Roi).
De stelling is dat de harmonieleer van grafeemsystemen, de regels voor de typografie en de hiermee samenhangende conditonering (het mythische ‘oog’ van de letterontwerper) *altijd* relatief zijn aan de gebruikte grafeemsystemen (modeldoctrine). In het geval van het Latijnse schrift werden de grafeemsystemen geformaliseerd en gefixeerd door de vroege Italiaans-renaissancistische stempelsnijders, met name door Nicolas Jenson en Francesco Griffo, en hun archetypes stonden model en vormden –direct of indirect– de maatstaf voor latere varianten, zoals die van Claude Garamont, Christoffel van Dijck, en Jan van Krimpen.
In het proefschrift worden alle facetten van de harmonieleer van de formele representaties van het Latijnse schrift beschreven. Tevens omvat het promotieonderzoek de ontwikkeling van software voor zowel het geparametriseerd letterontwerpen, als voor voor het geparametriseerd analyseren van lettertypen en (digitale) typografie.