Bekijk ons fotoverslag van de academische zitting


Zaterdag 5 oktober was een belangrijke dag voor ons instituut: niet alleen ontvingen 22 studenten hun diploma, we konden ook twee tentoonstellingen openen en hulde brengen aan boektypograaf Louis Van den Eede.


De academische zitting werd gehouden in de statige zalen van het Museum Plantin-Moretus. Er waren 150 gasten, uit binnen- en buitenland. Sommige gasten kwamen speciaal voor de diploma-uitreiking uit Rusland.


Erik Michiels, voorzitter van het Plantin Instituut, heette de studenten en het talrijk opgekomen publiek hartelijk welkom. Hij leidde onze gastspreker van de dag in, Ramiro Espinoza, alumnus van de Expert class Type design, letterontwerper én stempelsnijder.


Ramiro Espinoza had een verrassing voor het Museum Plantin-Moretus: hij had onderzoek gedaan naar een matrijzenset van de zestiende-eeuwse stempelsnijder Tavernier, waarin een hoofdletter T ontbreekt. Hij legde stap voor stap uit hoe hij een stalen stempel had gesneden, het staal had gehard waarna hij een matrijs kon slaan en justifiëren.


Iris Kockelbergh, directeur van het Museum Plantin-Moretus, nam het cadeau in ontvangst. Dankzij het werk van mensen als Ramiro wordt kennis over het stempelsnijden en lettergieten bewaard en doorgegeven.


Uit handen van Erik Michiels, voorzitter Plantin Instituut, en van docenten Johan Van Looveren en Frank E. Blokland ontvingen de studenten het privé-diploma van geaggregeerde van het Plantin Instituut voor Typografie en het getuigschrift van posthogeschoolvorming van de AP Hogeschool Antwerpen. Op deze foto: Tina De Souter, student Boekontwerp.


Bij het Plantin Instituut studeerden het voorbije jaar 22 laureaten af.
Voor de Expert classes Typografie & Vormgeving waren dat: Dimitri Claerhout, Jurie Florijn, Chloë Janssens, Hainuwele van Oortmarssen en Donald Eric van Ruiten.
Voor de Expert class Type design ontvingen tien studenten hun diploma: Andrey Abramov (Rusland), Emerson Eller (Brazilië), Claudia Fratantonio (Italië), Juanjo López (Spanje), Konstantin Lukjanov (Rusland), Taisiya Lushenko (Rusland), Arne Padmos (Nederland), Alessandra Rodilosso (Italië), Ron Smit (Nederland) en Micha Strukov (Rusland).
Bij de Expert class Boekontwerp waren de acht laureaten: Dimitri Claerhout, Kimberly De Cock, Tina De Souter, Aline Geuquet, Angelique Kleijne, Frederica Rijkenberg, Inne Van den Bossche en Lander Vantomme.


Al meer dan 60 jaar maakt boektypograaf Louis Van den Eede indruk met zijn talloze catalogi, boeken en tijdschriften. Pierre Delsaerdt bracht hulde aan deze ontwerper, die ook al 25 jaar actief is als bestuurder bij onze vzw, en vele jaren bij ons lesgaf.


We konden Louis Van den Eede verrassen met een prachtig liber amicorum, met tekstuele en vrije bijdragen van vijftig vrienden van hem. Frederik Hulstaert zorgde voor de lay-out.


Deze Vlaamse Meester van het (boek)vormgeven is onlangs 90 jaar geworden, maar in zijn dankwoord had hij nog wijze woorden voor de kersverse laureaten. Met een paar grappige anecdotes uit zijn jonge jaren kwam hij erg onverwacht uit de hoek.


De studenten van de practica Boekontwerp en Type design mogen hun afstudeerwerk aan het publiek tonen in de expozaal van het museum, tot 17 november 2019. Het is een hele eer om op deze plek te kunnen tentoonstellen. Heel kort vertelde docent Frank E. Blokland over het opdrachten die de studenten het voorbije jaar hebben gemaakt.


In de Expert class Boekontwerp maakten acht studenten een nieuw ontwerp voor een geïllustreerd studieboek over kunstfilosofie. Over een periode van zeven maanden doorliepen ze stapsgewijs het volledige ontwerp- en productie-proces van hun boek, daarbij begeleid door grafisch ontwerper Johan Van Looveren.


Elk boek kan volledig doorbladerd worden en de verschillen in de ontwerpen, materiaal-keuzes en productiemethodes vallen erg op.


Voor hun onderzoek hebben de studenten Type design gebruik gemaakt van de collectie van het Museum Plantin-Moretus waar niet minder dan 4.500 stempels en 20.000 matrijzen worden bewaard, grotendeels afkomstig van lettersnijders als Garamont, Granjon, Le Bé, Haultin, Van den Keere, Guyot en Tavernier. Dit onderzoek resulteerde in een eigen interpretatie van een historisch lettertype. Het is dankzij hun uitzonderlijke werkijver dat de studenten erin geslaagd zijn dit te realiseren binnen het jaar.


De kwaliteit van de gerealiseerde lettertypes is ook dit jaar weer erg hoog. Als groepsproject werden de verschillen bestudeerd in de lettervormen van Garamont en Granjon, en ze ontwikkelden een variabele font die tussen die vormkenmerken kan interpoleren.


Tegelijk kon je in de leeszaal van het museum een pop-up expo bezoeken met de boekontwerpen van Louis Van den Eede. Hij maakte meer dan 200 verschillende tentoonstellingscatalogi, waarbij die voor het Mercatorfonds eruit springen. Deze unieke tentoonstelling was ingericht door zijn leerlingen, opdrachtgevers en bewonderaars, en krijgt eind oktober een on-line vervolg op deze webpagina.


Je kon ook zijn ontwerpen voor postzegels bekijken en heel vernuftige bibliofiele drukwerkjes van zijn hand.


Later in de namiddag verblijdde Ramiro Espinoza ons nog met een tweede lezing. Hij legde uit waarom hij zich interesseert voor het ambacht van stempelsnijden, welke bronnen hij gebruikte om de technieken aan te leren en wat hij recent ontdekte toen hij de gereedschapskist van Paul H. Rädisch kon kopen, de stempelsnijder die nog voor Jan van Krimpen werkte. Ons eigen auditorium was te klein voor het aantal geïnteresseerden, dus vond deze lezing plaats in zaal Sint-Andries, vlakbij het museum.

Enkele sfeerfoto’s van de twee tentoonstellingen en de feestelijke receptie:








Terug naar nieuwsbrief november