Interessante typografische events in de volgende maanden

Tentoonstelling ‘De Bijzondere Band’
Huis van het boek, de samenwerking van Museum Meermanno en de Koninklijke Bibliotheek, viert dit voorjaar van 22 maart t/m 23 juni 2019 de schoonheid van Art Nouveau-boeken. Centraal staan de boeken die in deze stijl in Nederland zijn gemaakt tussen ca. 1890 tot 1910.
De tentoonstelling stelt het werk van drie pioniers centraal: Dijsselhof, Lion Cachet en Nieuwenhuis. Zij hebben – samen met een aantal collega’s die in de tentoonstelling ook aan bod komen – van ca. 1890 tot 1910 gezorgd voor de hoogtijdagen van het boek als esthetisch object. De getoonde boeken werden gemaakt met ongekende aandacht voor detail en schoonheid. Te zien zijn o.a. het unieke met de hand ingekleurde exemplaar van Kunst en samenleving van Dijsselhof, de portefeuillekast van Nieuwenhuis met daarin de luxe uitvoering van de Rembrandt-portefeuille van Lion Cachet. Hij maakte deze in 1898 ter gelegenheid van de inhuldiging van prinses Wilhelmina als vorstin. Een door Nieuwenhuis en Lion Cachet gemaakte oorkonde en bijbehorende map, opgediept uit de NRC-archieven, is voor het eerst te zien voor het publiek. Het zijn geschenken die NRC-oprichter Henricus Nijgh in 1894 kreeg aangeboden bij het 50-jarig bestaan van de krant.
Nog tot 23 juni, Meermanno, Den Haag


Hans-Vredeman-De-Vries
Grotesken. De fantasie verbeeld.
Aan het einde van de 15de eeuw herontdekt men in Rome de ondergrondse ruïnes van het beroemde keizerlijke paleis van Nero: het Domus Aurea. Op de muren vinden de nieuwsgierigen ongeziene, bonte muurschilderingen met overdadige, symmetrische versieringen. Daartussen wemelt het van bizarre dieren en fabelwezens. De decoraties gaan de geschiedenis in als ‘grotesken’, naar hun vindplaats in ‘grotachtige’ ruïnes.
Tijdens de renaissance zijn deze antieke grotesken een inspiratiebron voor vele kunstenaars. Het centrale luik van de tentoonstelling illustreert hoe Antwerpse prentkunstenaars als Hans Vredeman De Vries en Cornelis Floris deze uitbundige en fantasierijke ornamentvorm introduceerden in de Lage Landen in de 16de eeuw. De prentkunst – en Antwerpen als (prent)drukkerscentrum – spelen een belangrijke rol in de verspreiding van deze ornamentstijl naar andere kunsttakken, zoals schilderkunst, architectuur, edelsmeedwerk, glasschilderkunst en boekdrukkunst. In de tentoonstelling tonen we ook een recent in de collectie opgedoken, ongekende serie ontwerptekeningen voor grotesk meubilair van Paul Vredeman de Vries – de weinig bestudeerde zoon van Hans Vredeman de Vries.
Al gauw gebruikt men de term ‘grotesk’ niet meer alleen voor deze aan de oudheid ontleende ornamentvorm, maar meer in het algemeen voor al wat betrekking heeft tot het bizarre, monsterachtige, inventieve, karikaturale en bespottelijke – connotaties die wij tot op vandaag nog steeds met het begrip ‘grotesk’ associëren. Een tweede luik van de tentoonstelling toont hoe dergelijke ‘grillige’ vormen steeds tot de verbeelding van kunstenaars hebben gesproken. In de zestiende-eeuwse Nederlanden zijn Bosch en Bruegel met hun drollerieën, de grote pioniers. Moderne en hedendaagse kunstenaars treden in hun voetspoor en werken van James Ensor, Fred Bervoets en René De Coninck tonen aan dat de aantrekkingskracht van het groteske tot op vandaag doorleeft in de kunst.
Nog tot zondag 15 september 2019, Museum Plantin-Moretus, Antwerpen


Workshop PDF update
De volgende grote stap in prepress, in design staat voor de deur: PDF/X-4. Ook binnen de Ghent Workgroup wordt er gewerkt aan specificaties die gebaseerd zijn op PDF/X-4. Gezien dit een grote verandering is en er nieuwe functionaliteiten worden toegelaten zoals live transparantie, PDF-lagen, JPEG2000-compressie, RGB inhoud, enz. is een grondige praktijkkennis zeker aan te raden.
Didier Haazen is de docent.
In de voormiddag, op dezelfde plek, kan je ook nog naar een workshop waar dieper wordt ingegaan op het gebruik van kleur in een productieproces. Je kan je inschrijven voor beide modules of voor elk apart. Deze workshop wordt door Fons Put gegeven. De organisatie van de twee workshops gebeurt door het VIGC.
Donderdag 25 april ‐ VIGC, Campus Blairon 5, Turnhout


Open Dag Plantin Instituut
Open Dag voor kandidaat studenten. Info over al onze opleidingen.
Het programma ziet er als volgt uit:
Welkom vanaf 10 uur.
11 uur – algemene informatiesessie
12 uur – proefles door Dr. Frank E. Blokland
13 uur – herhaling van de algemene informatiesessie
Enthousiast geworden? Schrijf je in met een mailtje en ontvang een gratis toegangsticket om na afloop het Museum Plantin-Moretus te bezoeken.
Zaterdag 27 april,, auditorium Museum Plantin-Moretus.


Drukdrukdruk en heropening drukkerij-afdeling Industriemuseum
Op 4 en 5 mei 2019 kleeft er inkt aan je handen en kom je ogen te kort, want drukdrukdruk komt terug! Dit jaarlijks festival viert de wereld van grafiek met workshops, artist talks, expo’s en meer in heel België. Drukdrukdruk, dat is prachtige prints, fascinerende persen, trage technieken en veel inspiratie.
Hetzelfde weekend kan je ook terug de drukkerij-afdeling van het Industriemuseum bezoeken, want die heropent in een vernieuwde opstelling. Het Industriemuseum is de nieuwe naam voor het Miat.
4 en 5 mei.


Expo: Boeken in de marge.
Typografische edities en private presses in België. Een keuze uit de jaren 80 tot nu.
Deze tentoonstelling is open van dinsdag tot vrijdag, van 9 tot 17 uur. Op zaterdag van 9 tot 16 uur. Elke eerste zondag van de maand van 13 tot 18 uur.
Adres: rue Verte 1B, Thuin.
Nog tot 5 mei, Maison de l’Imprimerie de Thuin.



Benelux Online Print Event in Antwerpen
Online Print heeft nog heel veel groeipotentieel in de Benelux. Dat werd duidelijk op het Benelux Online Print event van vorig jaar dat met 135 deelnemers helemaal uitverkocht was. Dit jaar komt er een vervolg, in het mooie kader van de Flanders Meeting & Convention Center, vlak naast de Antwerpse Zoo.
Met topsprekers uit o.a. België, Nederland, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk biedt het VIGC ook dit jaar een heel gevarieerd en inspirerend programma aan. We zagen op de agenda namen als Bernd Zipper (D, Zipcon), Franky De Meyer (reclameonline.be), Anna Oñate (A, Octoboost), Richard Askam (ballpix.co.uk), Martijn Eier (NL, cloudprinter.com), Prof. Christian Gülpen (D, RWTH Aachen University), Christoph Grunicke (D, XMPie), Marco Aarnink (NL, print.com), Michael Fries (D, Onlineprinters) en Jos Steutelings (VIGC). Het wordt een dag met veel inspiratie, informatie en mogelijkheid om te netwerken met CEO’s van vooraanstaande Europese Online Print spelers. Een unieke kans voor wie Online Print (verder) wil uitbouwen in het bedrijf.
En natuurlijk is er ook aan de omkadering gedacht. Zo zal het dagprogramma afgesloten worden met een drink en is er bijkomend de mogelijkheid om met een gids de Zoo van Antwerpen te bezoeken. ’s Avonds sluiten ze af in stijl met een Vip-diner dat wordt aangeboden door Aleyant Pressero by Four Pees in een van de statige zalen van Zoo Antwerpen.
Donderdag 9 mei, van 9.45 u. tot ’s avonds, Zoo Antwerpen.


Rondleiding Grotesken-tentoonstelling, door Virginie D’haene, assistent-conservator Prentenkabinet.
Voor studenten, docenten, sponsors en sympathisanten Plantinia.
Opgelet: nieuwe datum.
Vrijdag 10 mei, om 10 uur en om 11.30 uur, Museum Plantin-Moretus.


Miraeus Lecture: Margriet Hoogvliet
Religieuze leescultuur van leken in de regio tussen Parijs en Antwerpen in de vijftiende eeuw
15 mei 2019, 19 uur, Nottebohmzaal Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience, Antwerpen


Practicum InDesign voor gevorderden
De studenten van het Plantin Instituut kunnen leren hoe boeken en tijdschriften worden vormgegeven. Ze krijgen een feeling voor mooie en doeltreffende microtypografie. In het practicum InDesign krijgen ze aanvullend de tips en trucs om die kennis toe te passen in hun favoriet opmaakpakket.
De lessen staan open voor nieuwe studenten, mits ze een goede kennis van InDesign hebben.

Op vrijdag 31 mei leer je op een efficiënte manier documenten op te zetten en je krijgt tips en trucs voor het opmaken van boeken en tijdschriften. De dag daarna, zaterdag 1 juni, focussen we op de microtypografie. We streven allemaal naar hoogkwalitatieve typografie, maar hoe pak je het praktisch aan? Door te starten met grep (geen voorkennis vereist), kan je tijd winnen.
vrijdag 31 mei en zaterdag 1 juni, van 10 tot 16.40 uur, Auditorium Museum Plantin-Moretus


Congres: Antwerpen als Europese prentenfabriek
Organisatie: Forum BeeldDrukPapier (BildDruckPapier, resp. PicturePrintPaper). Dit is een internationaal platform voor onderzoekers, museummedewerkers, verzamelaars en andere belangstellenden die zich bezig houden met volkskundige onderwerpen, in het bijzonder met populaire grafiek.
In samenwerking met het Rubenianum en het Ruusbroecgenootschap (Universiteit van Antwerpen).
2–4 juni 2019, Antwerpen


Zomertyposium Initiaal
De alumni-organisatie Initiaal houdt haar jaarlijks Typosium in het Mediahuis. Vier sprekers en een prentenmaker treden voor het voetlicht. Het programma wordt begin juni bekendgemaakt.
zaterdag 31 augustus, van 10 tot 16 uur, Mediahuis, Linkeroever, Antwerpen


Terug naar nieuwsbrief april