Interessante typografische events in de volgende maanden

Zomertyposium Initiaal
De alumni-organisatie Initiaal houdt haar jaarlijks Typosium in het Mediahuis. Drie sprekers en een prentenmaker treden voor het voetlicht: kalligraaf en kunstenaar Brody Neuenschwander, ontwerpend onderzoekster Ann Bessemans en performer Titi Zaadnoordijk.  Er wordt onder andere gesproken over de oorsprong en de toekomst van het schrift, lezen en leesbaarheid, en verrassende typografiek.
Natus Verbaenen verzorgt dit jaar de typosiumprent.
zaterdag 31 augustus, van 10 tot 16 uur, Mediahuis, Linkeroever, Antwerpen


Summerschool Typography
Van 2 tot 6 september 2019 organiseren het Plantin Instituut voor Typografie en de Universiteit Antwerpen een internationale summerschool over het kritisch leren nadenken over typografie.
Voor dit ambitieuze programma treden acht sprekers aan: Dr. Frank E. Blokland, Jan Dries, Guy Hutsebaut, Dr. Goran Proot, Lara Captan, Walda Verbaenen, Dr. Wouter Soudan en Patrick Goossens.
Maandag tot vrijdag 2–6 september, Universiteit Antwerpen


Hans-Vredeman-De-Vries
Grotesken. De fantasie verbeeld.
Aan het einde van de 15de eeuw herontdekt men in Rome de ondergrondse ruïnes van het beroemde keizerlijke paleis van Nero: het Domus Aurea. Op de muren vinden de nieuwsgierigen ongeziene, bonte muurschilderingen met overdadige, symmetrische versieringen. Daartussen wemelt het van bizarre dieren en fabelwezens. De decoraties gaan de geschiedenis in als ‘grotesken’, naar hun vindplaats in ‘grotachtige’ ruïnes.
Tijdens de renaissance zijn deze antieke grotesken een inspiratiebron voor vele kunstenaars. Het centrale luik van de tentoonstelling illustreert hoe Antwerpse prentkunstenaars als Hans Vredeman De Vries en Cornelis Floris deze uitbundige en fantasierijke ornamentvorm introduceerden in de Lage Landen in de 16de eeuw. De prentkunst – en Antwerpen als (prent)drukkerscentrum – spelen een belangrijke rol in de verspreiding van deze ornamentstijl naar andere kunsttakken, zoals schilderkunst, architectuur, edelsmeedwerk, glasschilderkunst en boekdrukkunst. In de tentoonstelling tonen we ook een recent in de collectie opgedoken, ongekende serie ontwerptekeningen voor grotesk meubilair van Paul Vredeman de Vries – de weinig bestudeerde zoon van Hans Vredeman de Vries.
Al gauw gebruikt men de term ‘grotesk’ niet meer alleen voor deze aan de oudheid ontleende ornamentvorm, maar meer in het algemeen voor al wat betrekking heeft tot het bizarre, monsterachtige, inventieve, karikaturale en bespottelijke – connotaties die wij tot op vandaag nog steeds met het begrip ‘grotesk’ associëren. Een tweede luik van de tentoonstelling toont hoe dergelijke ‘grillige’ vormen steeds tot de verbeelding van kunstenaars hebben gesproken. In de zestiende-eeuwse Nederlanden zijn Bosch en Bruegel met hun drollerieën, de grote pioniers. Moderne en hedendaagse kunstenaars treden in hun voetspoor en werken van James Ensor, Fred Bervoets en René De Coninck tonen aan dat de aantrekkingskracht van het groteske tot op vandaag doorleeft in de kunst.
Nog tot zondag 15 september 2019, Museum Plantin-Moretus, Antwerpen


Academische zitting en opening expo ‘Type Design/Boekontwerp. In de sporen van Plantin’
Op de feestelijke Academische zitting in zaal 3 van het Museum Plantin-Moretus wordt de tentoonstelling geopend met het afstudeerwerk van onze studenten Type design en Boekontwerp. Tegelijk kan je ook de pop-up expo bezoeken met een overzicht van het typografisch werk van Louis Van den Eede. Na de diploma-uitreiking volgt er nog een receptie.
Keynote speaker dit jaar is Ramiro Espinoza. Ramiro Espinoza werd geboren in Santa Fe, Argentinië. Hij studeerde grafische vormgeving aan de ‘Universidad Nacional del Litoral’. Na zijn afstuderen doceerde hij typografie aan de universiteit van Buenos Aires en werkte hij als editoriaal ontwerper voor kranten als ‘El Litoral’ en ‘La Nación’. In 2003 verhuisde hij naar Nederland om Type design te studeren aan de Koninklijke Academie in Den Haag. Later volgde hij de Expert class Type design van ons instituut. In 2007 lanceerde hij zijn eigen typefoundry Retype om zijn lettertypes in de markt te zetten. Hij schreef bijdrages in verschillende design-magazines en heeft uitgebreid onderzoek verricht naar voorbeelden van typische Nederlandse lettering. In 2015 publiceerde hij het boek ‘De Amsterdamse Krulletter’.
Hij zal zijn lezing in het Engels houden.
Om 15 uur kunnen studenten en alumni in het auditorium ook nog een lezing meepikken over ‘Punchcutting as a research tool’ door Ramiro Espinoza. Vooraf inschrijven op plantin.instituut@antwerpen.be.
zaterdag 5 oktober, om 10.15 uur, Museum Plantin-Moretus, Antwerpen


Het Congres, powered by VIGC
Save the date.
donderdag 10 oktober, congrescentrum Lamot, Mechelen



Bruegelweekends
De mooiste Bruegelprenten uit de Antwerpse collecties worden veilig bewaard in het depot van het Museum Plantin-Moretus (MPM). Ook de collectie papieren erfgoed uit het Museum Mayer van den Bergh heeft een tijdelijke plek in ons depot. Iedereen kan de Bruegelcollectie in onze leeszaal opvragen en bewonderen.
Samen met het Museum Mayer van den Bergh plant het MPM in het Bruegeljaar 2019 ook toonmomenten in de leeszaal. Tijdens deze weekenden kan het publiek enkele parels van Bruegels hand ontdekken. In samenwerking met het Rubenianum en het Ruusbroecgenootschap (Universiteit van Antwerpen).
12 en 13 oktober, Leeszaal MPM, Antwerpen, van 10 tot 17 uur. Er is ook nog een Bruegelweekend op 23-24 november.


Terug naar nieuwsbrief april