Typografische verzameling Patrick Goossens. Een unieke privéverzameling verzameld met liefde voor de typografie van meer dan 96 drukpersen, vanaf 1840, lettergietmachines, letterkasten en allerhande grafisch materiaal, een museum op zichzelf.
Problematiek en toekomstvisie grafische collectie.
Wat dertig jaar geleden werd begonnen met het opzetten van een ‘private press’ te Antwerpen startende met een trapdegel en een ijzeren handpers is nu uitgegroeid tot een zeer representatieve technische collectie vanXIX e eeuwse hoogdruk relicten. De insteek van verwerving werd als snel gebaseerd op een historische inslag en minder op de aanvankelijke doelstelling als , ‘drukker in de marge’. Vertrekkende van een vroeg XIXe eeuwse houten handpers (gebouwd door Gouy, Bruxelles)over de gekopieerde ijzeren handpersen naar Brits model, tot de laatste modellen van stopcilinders door de firma Jullien, staat er in Antwerpen nu een staalkaart van produktieapparaten vergezeld van hun buitenlandse voorbeelden. Daarnaast werd niet voorbijgegaan aan de produktie van lettermateriaal door het bijeenbrengen van , handgietvormen, een loodpomp, een ‘Bruce’pivotal caster, ‘Foucher’ gietmachines tot de laatst geproduceerde ‘Kuco’s’. Ook de afwerkingsmachines voor matrijzen als de matrijzen zelf ontbreken niet. Daarnaast is ook de ganse evolutie van de zetselgietmachines representatief voorgesteld gaande van de vroege Linotype over de Typograaf naar de Intertype en de Monotype. Allerlei randapparatuur maakt het geheel nog ruimer.
Heden en toekomst.
Momenteel is de verzameling in een embryonale opstelling reeds door verschillende specialisten uit binnen– en buitenland bezocht doch een openstelling voor het algemene publiek is door de specificiteit van de bijeengebrachte voorwerpen waarschijnlijk niet wenselijk. Bovendien voldoen de huidige Belgische musea volop aan deze behoefte. Na suggesties van verschillende bezoekers werden er herhaaldelijk aan het concept wijzigingen aangebracht, die zeker nog niet in een eindfase zijn gekomen. Het project inventarisatie en beschrijving is volop aan de gang en zou wenselijk gestoeld moeten worden op wat elders in België met de grafische collecties opgezet werd om tot uniformiteit te komen. Het bij elkaar gebrachte materiaal overlapt uiteraard een groot deel van wat elders reeds aanwezig is, maar het naast elkaar staan van de verscheidene modellen, die soms slechts in enkele technische details verschillen, spoort aan tot studie van de evolutie van de machinebouw. De inventarisatie en beschrijving valt samen met de aangevatte studie over de ‘Belgische mecaniciens’ die zich voornamelijk in en rond Brussel, maar ook te Antwerpen bevonden. De aanwezige ‘HARDWARE’ kan hierbij bijzonder goed als leidraad dienen.Het project voor de toekoemst houd in dat de mogelijkheid tot bezoek verhoogd zou moeten worden, voor zij die dit wensen, en dat voorwerpen uit de collectie zouden kunnen gebruikt worden als aanvulling voor tijdeljke tentoonstellingen. Reeds nu werd het materiaal ingezet ter ondersteuning van verschillende projekten van andere grafische collecties. Mee kunnen nadenken over het verdere behoud van ons grafisch verleden en de projekten die er zouden kunnen uitgroeien is een van de uitdagingen. Daarnaast is een aanzet gegeven om een gedeelte van het materiaal ter beschikking te stellen van grafici opdat zij opnieuw op historisch verantwoorde manier de ‘hoogdruk’ zouden her-ontdekken. Dat dit dan weer aansluit bij wat dertig jaar geleden de oorspronkelijke opzet was is mooi meegenomen. Daar alles opgesteld staat in de ‘Letterkundestraat’ te Antwerpen lag de naam ‘LETTER-KUNDE’ voor de hand. Met de uitvoering van deze plannen hopen wij een bescheiden steentje te kunnen bijdragen aan het behoud van het grafisch erfgoed in België.