Cayman wint de Typografie-prijs kalenderwedstrijd

Kiki Douwes en Paul Adriaensen van het Plantin Instituut voor Typografie in Antwerpen poseren met de Typografie-prijs voor de Cayman Scheurkalender. De vertegenwoordiger van Cayman was verhinderd voor de prijsuitreiking.

Tijdens de feestelijke prijsuitreiking, met zo’n honderd bezoekers, in het Awarehouse in Scherpenzeel reikte Paul Adriaensen, PR-manager Agfa en bestuurslid van ons Instituut, de prijs voor Typografie uit aan Cayman uit Brugge voor hun originele Scheurkalender.

Het Plantin Instituut reikt jaarlijks de prijs voor Typografie uit tijdens de Kalenderwedstrijd (KW). Deze bestaat uit een diploma van het instituut en een gesigneerde en genummerde Art Print, ‘Kleine Mythologie als Alfabet’ van de bekende kunstenaar Jan Vanriet. Herbert Binneweg, voorzitter Onderwijs, zetelde in de jury. Hij loofde de winnende Scheurkalender van Cayman als verfrissend en origineel. Scheurkalender CaymanDit relatiegeschenk is een stevige poster die uit twee op elkaar gelijmde lagen karton bestaat. Behalve de titel “Verscheur me”, in grote rode kapitalen, staat er in het begin niets op. Het is de bedoeling dat je dag voor dag een strookje losscheurt. Als je eraan begint te scheuren – te prutsen eigenlijk – dan begint er een grafisch spel door de afwisseling van zwart-wit en zwart-rood. Helemaal in lijn met de duurzaamheidfilosofie van Cayman lieten ze deze kalender drukken op restanten kwaliteitsvol papier. Elk exemplaar is dus uniek. De vertegenwoordiger van Cayman was verhinderd voor de prijsuitreiking, maar Fokko Tamminga van drukkerij Ando uit Den Haag, die vorig jaar deze prijs won, kwam op het podium.

De hoofdprijs van de Kalenderwedstrijd ging naar de Design-agenda van Geeke Voortman (Wie Maakt Het). Deze agenda wordt door haar in eigen beheer uitgegeven, omdat, naar haar zeggen, uitgevers het ontwerp niet geschikt vinden voor goedkope productie in Azië. Het project heeft geen winstoogmerk. Het doel is een goed product te maken met een drukkerij en een boekbinderij uit Nederland. De agenda was door de vakjury genomineerd en via de website kalenderwedstrijd.nl door het publiek gekozen tot uiteindelijke winnaar. Deze agenda kon 30 procent van de stemmen verzamelen. In totaal werd er op de genomineerden 1600 keer gestemd.

De Febelgra-prijs ging naar de bureaukalender “Beleef de 5 zintuigen” van milieu- en preventiepartner Consultes. De prijs werd in ontvangst genomen door Els Vansteenkiste (Something Els), de bedenker van de kalender. De KVGO-prijs ging dit jaar naar de Zwarte Zwaan van Zwaan Printmedia. De drukkerij brak met deze bureaukalender met een 33 jarige traditie van “Lange Zwaan”-wandkalenders. In de studentencategorie werd het ontwerp van Anita Okrasa van Haute École Francisco Ferrer, “Kalender van Sterrenbeelden” verkozen tot overall winnaar.

Lees verder op de site van de Kalenderwedstrijd.

Geeke Voortman van ontwerpbureau Wie Maakt Het (r) bedankt het publiek voor de KW Award 2017. Op de achtergrond topcouturier Ronald Kolk die de prijs uitreikte.

Geeke Voortman van ontwerpbureau Wie Maakt Het (r) bedankt het publiek voor de KW Award 2017. Op de achtergrond topcouturier Ronald Kolk die de prijs uitreikte.

Els Vansteenkiste (Something Els) en Anne-Sophie De Smet (Dios Print Solutions) met de Febelgra-prijs.

Els Vansteenkiste (Something Els) en Anne-Sophie De Smet (Dios Print Solutions) met de Febelgra-prijs.

Paul Adriaensen en Marc Mombaerts van Plantin Instituut (uiterst links en rechts op de foto) reiken de Typografieprijs uit aan Tom Van den Broele, CEO Cayman en Ann Maelfeyt, Art Director Cayman en ontwerpster van de winnende kalender.

Paul Adriaensen en Marc Mombaerts van Plantin Instituut (uiterst links en rechts op de foto) reiken de Typografieprijs uit aan Tom Van den Broele, CEO Cayman en Ann Maelfeyt, Art Director Cayman en ontwerpster van de winnende kalender.

 

Terug naar nieuwsbrief voorjaar