Academische zitting 2017

Ruime opkomst van ongeveer 100 studenten, alumni en hun familie
Dit jaar vond de academische zitting plaats in de statige zalen van het museum Plantin-Moretus, Unesco Werelderfgoed.

Erik Michiels
Erik Michiels, voorzitter van het Plantin Instituut, heette de studenten en het talrijk opgekomen publiek hartelijk welkom.

Irma Boom
Een wel heel bijzondere kunstenaar was dit jaar onze gast op de academische zitting: de bekende boekontwerpster Irma Boom kwam begeesterend vertellen over een aantal van haar bekendste boeken. Ze gaf de studenten goede raad.

Anastasiia Zaitseva en Jantien Brys
Muisstil werd het voor de zang van Anastasiia Zaitseva, meesterlijk begeleid op de piano door Jantien Brys. Ze brachten een drietal intermezzo’s waaronder een stukje uit Rigoletto van Verdi.

Lee Burden ontvangt zijn diploma uit handen van Pascale De Groote
Uit handen van Pascale Degroote van de AP Hogeschool en Erik Michiels, voorzitter Plantin Instituut, ontvingen de studenten het privé-diploma van geaggregeerde van het Plantin Instituut voor Typografie en het getuigschrift van posthogeschoolvorming van de AP Hogeschool Antwerpen.

Herbert Binneweg
Herbert Binneweg, voorzitter Onderwijs van het Plantin Instituut, was verheugd met het grote aantal laureaten. Voor de Expert classes Typografie & Vormgeving waren de zeven laureaten: Thomas Crombez, Annelies Follaets, Anaïs Lievens, Anggita Soeryanto, Anke Saat van de Sande, Lisa Van Speybroek en Wilma Spuijbroek.
Bij de Expert class Book design ontvingen vijf studenten hun diploma: Jonathan Beausaert, Lee Burden, Iddo Hoekstra, Chloe Janssens en Ivo Schouten.
Voor de Expert class Type design waren de zeven laureaten: Diederik Corvers, Daphne de Vries, Paula Mastrangelo, Britt Möricke, Benjamin Sporken, Mark van Wageningen en Channa Wijmans.

Elly Cockx
Slechts zelden wordt ook het diploma Laureaat Honoris Causa van het Plantin Genootschap, Instituut voor Typografie, uitgereikt en we waren dan ook erg verheugd dat we deze erkenning konden geven aan Elly Cockx, uit erkentelijkheid voor haar belangrijke verdiensten op het gebied van de typografie.

De expozaal van het museum.
De studenten van de practica Type design en Book design mogen hun afstudeerwerk aan het publiek tonen in de expozaal van het museum, tot 26 november 2017. Het is een hele eer om op deze plek te kunnen tentoonstellen.

Frank Blokland
Heel kort vertelde docent Frank E. Blokland over het groepsproject dat de studenten in de eerste helft van het jaar hebben gemaakt, waarbij ook nieuwe ontwikkelingen als variabele fonts en het artificieel stellen van letters aan bod kwamen. Voor het letteronderzoek hebben de studenten gebruik gemaakt van de collectie van het Museum Plantin-Moretus waar niet minder dan 4.500 stempels en 20.000 matrijzen worden bewaard, grotendeels afkomstig van lettersnijders als Garamont, Granjon, Le Bé, Haultin, Van den Keere, Guyot en Tavernier. In de tweede helft van het jaar werkten de studenten aan hun persoonlijk project: het maken van een eigen lettertype. Het is dankzij hun uitzonderlijke werkijver dat ze erin geslaagd zijn dit te realiseren. Het is erg interessant om daarover te lezen in de tentoonstelling, waarbij het creatieproces heel aanschouwelijk gemaakt is.

Paul Verrept
Paul Verrept, die samen met Antoon De Vylder de Expert class Book design geeft, vertelde nog kort over de twee boekprojecten waaraan de zes studenten dit jaar werkten. Vooral bij de bundel met liedteksten van zanger en auteur Elvis Peeters sprong de verscheidenheid aan ontwerpen in het oog. De ene student greep terug naar Peeters’ verleden als punker, terwijl een andere een brug sloeg naar de tijd van de lp’s en werkte met de grote bladspiegel van een platenhoes. De tweede opdracht is de neerslag van een onderzoek dat een storm veroorzaakte in de studie van kunstschilder James Ensor. Bart Verschaffel stootte op een boekje van Jules Champfleurie en vond in de Ensor-schilderijen de ene na de andere ontlening. Het boek dat onze studenten ontwierpen, geeft daarbij tekst en uitleg. Het was een moeilijke opdracht, en toch zijn ook hier tal van oplossingen uit de bus gekomen die verrassen.

visual_LetterlijkVerwoordDe beste manier om met dit werk kennis te maken is via onze Open dag “Letterlijk verwoord”, waarbij vier ontwerpers zelf aan het woord komen. Lee Burden, Linde Desmet, Diederik Corvers en Channa Wymans vertellen over de gezamenlijke en individuele opdrachten die ze in de twee afzonderlijke Expert classes tot een goed einde moesten brengen. Er is ruimte om vragen te stellen. Zondag 22 oktober om 10.30 uur in de expozaal van het museum. Gratis, mits inschrijving vooraf via e-mail.

Irma Boom bracht een hele koffer boeken mee om met de videocamera aan het publiek te tonen.
Na afloop van de feestelijke receptie gaf Irma Boom nog een college voor onze studenten, alumni en de vrienden van Plantinia. Omdat er meer dan 60 inschrijvingen waren voor dit evenement moesten we uitwijken naar de zaal van Sint-Andries, even verderop. Irma Boom had een selectie van haar bekroonde boeken meegebracht en die besprak ze met veel vuur en begeestering.

Het eigen auditorium was te klein, dus moesten we uitwijken naar een ruimer zaaltje.


Enkele sfeerfoto’s van de opening van de tentoonstelling en de receptie:

Het groepsproject van de Expert class Type design verduidelijken het proces.

tentoonstellingsgang

Het individueel project van Paula Mastrangelo.

Sfeerbeelden van de receptie

Receptie_AZ4

Sfeerbeelden van de receptie

Studenten van de Expert class Book design.

Sfeerbeelden van de receptie

Sfeerbeelden van de receptie

Wilma


Terug naar nieuwsbrief herfst