Interessante typografische events in de volgende maanden

Dubbeltentoonstelling Trazos en color & S[o]uvenir
Trazos en color · textielkunst van Verónica Méndez
Verónica Méndez (*1954 – Coyoacán, Mexico-Stad) studeerde toegepaste grafiek aan de Universidad Iberoamericana en woont en werkt sinds 1984 in Antwerpen. Haar kleurrijke ontwerpen voert ze uit met appliqué-technieken in katoen, zijde en recent ook met vilt en handgeschept papier. Ze stelde haar werk eerder tentoon in onder andere Mexico-Stad, Amsterdam, München, Brussel, Antwerpen en Gent.
& S[o]uvenir · objetos creados por artesanos mexicanos
S[o]uvenir laat een selectie etnische en artisanale objecten of gebruiksvoorwerpen zien uit de privécollectie van Frederik Hulstaert & Verónica Méndez. De objecten zijn stuk voor stuk verzameld vanaf de jaren 1980 in Mexico, aangekocht op markten, in galerijen, bij het Instituto Nacional Indigenista (INI), of direct bij de makers.
Nog tot 7 juni, Universiteitsbibliotheek UAntwerpen.


AEPM annual conference 2019
Safeguarding intangible heritage. Passing on printing techniques to future generations
Een geweldig interessant programma van de Association for European Printing Museums (AEPM), met tal van interessante sprekers.
Op vrijdag:
– Dr. Susanne Richter (Museum für Druckkunst, Leipzig)
– Young-tack Oh (Cheongju Early Printing Museum, South Korea)
– Katharina Walter & Ulrike Koloska (Humboldt-University, Berlin)
– Robin Boone (Industriemuseum, Ghent)
– Ludivine Onuczak (Maison de l’imprimerie, Thuin)
– Richard Ardagh (The Type Archive, London)
– Mats Larsson (Swedish Printing Museum Association GRAMUS)
– Mana Kaasik & Agneszka Kunz (Estonian printing and paper museum)
– Maartin Kentgens (Nederlands Steendrukmuseum, Valkenswaarde)
Op zaterdag:
– Patrick Goossens, Project Letter-Kunde, Antwerpen
– José Francisco Castro, Sociedad Cervantina – Imprenta del Quijote
– Uganda Sze Pui Kwan, Nanyang Technological University, Singapore
– Nicole Sauerwein-Pittich & Ralph Pittich, Pro Lichtdruck gemeinnützige UG
– Thomas Gravemaker, LetterpressAmsterdam
23-25 mei, Nationaal Museum van de Speelkaart in Turnhout


Workshop PDF update
Deze workshop zoomt in op de nieuwigheden met betrekking tot PDF/X-4. Daarnaast krijg je meer inzicht in een aantal basisbegrippen zoals overdruk, transparantie en de negen redenen waarom je moet preflighten.
Didier Haazen is de docent. De organisatie gebeurt door het VIGC.
28 mei, 13.00 u, Dé Plek, Haarlem


Practicum InDesign voor gevorderden
De studenten van het Plantin Instituut kunnen leren hoe boeken en tijdschriften worden vormgegeven. Ze krijgen een feeling voor mooie en doeltreffende microtypografie. In het practicum InDesign krijgen ze aanvullend de tips en trucs om die kennis toe te passen in hun favoriet opmaakpakket.
De lessen staan open voor nieuwe studenten, mits ze een goede kennis van InDesign hebben.

Op vrijdag 31 mei leer je op een efficiënte manier documenten op te zetten en je krijgt tips en trucs voor het opmaken van boeken en tijdschriften. De dag daarna, zaterdag 1 juni, focussen we op de microtypografie. We streven allemaal naar hoogkwalitatieve typografie, maar hoe pak je het praktisch aan? Door te starten met grep (geen voorkennis vereist), kan je tijd winnen.
vrijdag 31 mei en zaterdag 1 juni, van 10 tot 16.40 uur, Auditorium Museum Plantin-Moretus


Introductie in Online Print: structuur, markten en trends
Wat is de impact van e-commerce op de grafische industrie? Online print of web-to-print bestaat al lang maar pas recent wordt het gezien als extra verkoopkanaal binnen het grafische bedrijf.
Jos Steutelings is de docent. De organisatie gebeurt door het VIGC.
6 juni, 13.30 u, VIGC, Turnhout


Kleur in een productieproces
Op het programma onder andere grafische kleurstandaarden, kleurbeheer, metingen en kleursystemen. De training is interessant voor alle types van grafische bedrijven en bijgevolg alle druktechnologieën.
Fons Put is de docent. De organisatie gebeurt door het VIGC.
11 juni, 13.00 u, Dé Plek, Haarlem



Bruegelweekends
De mooiste Bruegelprenten uit de Antwerpse collecties worden veilig bewaard in het depot van het Museum Plantin-Moretus (MPM). Ook de collectie papieren erfgoed uit het Museum Mayer van den Bergh heeft een tijdelijke plek in ons depot. Iedereen kan de Bruegelcollectie in onze leeszaal opvragen en bewonderen.
Samen met het Museum Mayer van den Bergh plant het MPM in het Bruegeljaar 2019 ook vier toonmomenten in de leeszaal. Tijdens vier weekenden tonen we enkele parels van Bruegels hand. In samenwerking met het Rubenianum en het Ruusbroecgenootschap (Universiteit van Antwerpen).
22 en 23 juni, Leeszaal MPM, Antwerpen, van 10 tot 17 uur. Er is ook een Bruegelweekend op 12-13 oktober en 23-24 november.


Tentoonstelling ‘De Bijzondere Band’
Huis van het boek, de samenwerking van Museum Meermanno en de Koninklijke Bibliotheek, viert dit voorjaar van 22 maart t/m 23 juni 2019 de schoonheid van Art Nouveau-boeken. Centraal staan de boeken die in deze stijl in Nederland zijn gemaakt tussen ca. 1890 tot 1910.
De tentoonstelling stelt het werk van drie pioniers centraal: Dijsselhof, Lion Cachet en Nieuwenhuis. Zij hebben – samen met een aantal collega’s die in de tentoonstelling ook aan bod komen – van ca. 1890 tot 1910 gezorgd voor de hoogtijdagen van het boek als esthetisch object. De getoonde boeken werden gemaakt met ongekende aandacht voor detail en schoonheid. Te zien zijn o.a. het unieke met de hand ingekleurde exemplaar van Kunst en samenleving van Dijsselhof, de portefeuillekast van Nieuwenhuis met daarin de luxe uitvoering van de Rembrandt-portefeuille van Lion Cachet. Hij maakte deze in 1898 ter gelegenheid van de inhuldiging van prinses Wilhelmina als vorstin. Een door Nieuwenhuis en Lion Cachet gemaakte oorkonde en bijbehorende map, opgediept uit de NRC-archieven, is voor het eerst te zien voor het publiek. Het zijn geschenken die NRC-oprichter Henricus Nijgh in 1894 kreeg aangeboden bij het 50-jarig bestaan van de krant.
Nog tot 23 juni, Meermanno, Den Haag


Functional printing
Het drukken met geleidende inkten zit in een stroomversnelling. Met dergelijke inkten kunnen actieve en passieve (elektronische) circuits geprint worden. Met integratie van deze circuits worden extra functies aan het grafisch product toegevoegd. Diversifiëren binnen het grafisch bedrijf is noodzakelijk om een nieuwe generatie producten in de markt te kunnen zetten. Printed Electronics is een heel interessante piste om hierbij te bekijken.
Fons Put is de docent. De organisatie gebeurt door het VIGC.
27 juni, 13.00 u, Dé Plek, Haarlem


Zomertyposium Initiaal
De alumni-organisatie Initiaal houdt haar jaarlijks Typosium in het Mediahuis. Vier sprekers en een prentenmaker treden voor het voetlicht. Het programma wordt begin juni bekendgemaakt.
zaterdag 31 augustus, van 10 tot 16 uur, Mediahuis, Linkeroever, Antwerpen


Summerschool Typography
Van 2 tot 6 september 2019 organiseren het Plantin Instituut voor Typografie en de Universiteit Antwerpen een internationale summerschool over het kritisch leren nadenken over typografie.
Voor dit ambitieuze programma treden acht sprekers aan: Dr. Frank E. Blokland, Jan Dries, Guy Hutsebaut, Dr. Goran Proot, Lara Captan, Walda Verbaenen, Dr. Wouter Soudan en Patrick Goossens.
Maandag tot vrijdag 2–6 september, Universiteit Antwerpen


Hans-Vredeman-De-Vries
Grotesken. De fantasie verbeeld.
Aan het einde van de 15de eeuw herontdekt men in Rome de ondergrondse ruïnes van het beroemde keizerlijke paleis van Nero: het Domus Aurea. Op de muren vinden de nieuwsgierigen ongeziene, bonte muurschilderingen met overdadige, symmetrische versieringen. Daartussen wemelt het van bizarre dieren en fabelwezens. De decoraties gaan de geschiedenis in als ‘grotesken’, naar hun vindplaats in ‘grotachtige’ ruïnes.
Tijdens de renaissance zijn deze antieke grotesken een inspiratiebron voor vele kunstenaars. Het centrale luik van de tentoonstelling illustreert hoe Antwerpse prentkunstenaars als Hans Vredeman De Vries en Cornelis Floris deze uitbundige en fantasierijke ornamentvorm introduceerden in de Lage Landen in de 16de eeuw. De prentkunst – en Antwerpen als (prent)drukkerscentrum – spelen een belangrijke rol in de verspreiding van deze ornamentstijl naar andere kunsttakken, zoals schilderkunst, architectuur, edelsmeedwerk, glasschilderkunst en boekdrukkunst. In de tentoonstelling tonen we ook een recent in de collectie opgedoken, ongekende serie ontwerptekeningen voor grotesk meubilair van Paul Vredeman de Vries – de weinig bestudeerde zoon van Hans Vredeman de Vries.
Al gauw gebruikt men de term ‘grotesk’ niet meer alleen voor deze aan de oudheid ontleende ornamentvorm, maar meer in het algemeen voor al wat betrekking heeft tot het bizarre, monsterachtige, inventieve, karikaturale en bespottelijke – connotaties die wij tot op vandaag nog steeds met het begrip ‘grotesk’ associëren. Een tweede luik van de tentoonstelling toont hoe dergelijke ‘grillige’ vormen steeds tot de verbeelding van kunstenaars hebben gesproken. In de zestiende-eeuwse Nederlanden zijn Bosch en Bruegel met hun drollerieën, de grote pioniers. Moderne en hedendaagse kunstenaars treden in hun voetspoor en werken van James Ensor, Fred Bervoets en René De Coninck tonen aan dat de aantrekkingskracht van het groteske tot op vandaag doorleeft in de kunst.
Nog tot zondag 15 september 2019, Museum Plantin-Moretus, Antwerpen


Academische zitting en opening expo ‘In de sporen van Plantin’
Op de feestelijke Academische zitting in zaal 3 van het Museum Plantin-Moretus wordt de tentoonstelling geopend met het afstudeerwerk van onze studenten Type design en Boekontwerp. Na de diploma-uitreiking volgt er nog een receptie.
zaterdag 6 oktober, om 10.30 uur, Museum Plantin-Moretus, Antwerpen


Het Congres, powered by VIGC
Save the date.
donderdag 10 oktober, congrescentrum Lamot, Mechelen


Terug naar nieuwsbrief april